Vragen

Veel gestelde vragen

Dat zou heel goed kunnen. De opmars van de camper in Nederland – ten koste van de caravan – lijkt niet te stuiten. Volgens brancheorganisatie Bovag groeit het aantal kampeerauto’s elk jaar.
Er zijn nogal wat typen, merken, groottes, indelingen en prijzen. Je hebt de bekende alkoof camper (met slaapuitbouw boven de cabine), de integraal camper (cabine en woonruimte sluiten naadloos aan, heel mooi en duur), de half-integraal of de buscamper (op basis van een bestelbus). En wil je een vast bed? Een grote zithoek of een ruime keuken?

Wij kunnen je daar uitgebreid over adviseren,

Een camper is een stuk groter dan je gewone auto. Je moet leren op je spiegels te rijden en achteruit inparkeren valt in het begin niet mee. Inhalen – maar waarom zou je op vakantie – gaat bovendien een stukje langzamer.

Maar het went erg snel erg snel om in een camper te rijden.Het blijft toch een auto. Je leert snel de bochten wat ruimer te nemen dan je gewend bent. Bij achteruit rijden stapt je medepassagier uit om aanwijzingen te geven.

De hoogte van een camper is wel een ding: je zal niet de eerste zijn die met zijn dak een tak van een boom raakt.

Meestal niet. Voor het besturen van motorvoertuigen tot 3.500 kilo (inclusief laadvermogen) volstaat een B-rijbewijs. De meeste campers blijven onder die gewichtsgrens.
Meestal ben je aangewezen op camperplaatsen (speciaal voor campers bestemde parkeerplaatsen) of campings. Op zich is dat niet verkeerd, want daar is het (vaak) mooi en kun je je grijs (huishoudelijk) en zwart (chemisch toilet) water kwijt.

Als je toestemming van de eigenaar hebt, kun je op privéland staan. Boeren en wijnbouwers laten camperaars soms gratis op hun land toe, zodat je kennis kunt maken met hun producten (kopen wordt op prijs gesteld, zie infoblokje). Slapen in je camper langs de openbare weg mag in sommige landen en steden. Maar kamperen niet. Gezellig op het trottoir de barbecue uitklappen, is niet de bedoeling. Elk land heeft zijn eigen regels.

Europa is (vooral buiten het hoogseizoen) een camperparadijs, met Nederland (telt vierhonderd camperplaatsen), Frankrijk en Duitsland (elk meer dan tweeduizend) voorop. In Europa kun je honderden mooie (camper)routes rijden.

Ideeën daarvoor kun je vinden op diverse camper- en vakantiesites (zoek op rondreizen). In de Michelin-gids ’Met de camper door Europa’ staan 75 interessante routes met service- en parkeerplaatsen, campings en restaurants. Want zeker voor een camperaar telt: op de bonnefooi gaan, moet je vooral doen, maar enige voorbereiding is onontbeerlijk.

Een echt nadeel: ter plekke ben je minder mobiel. Ja, als je een giga-camper hebt waarin je een motor of autootje kunt meenemen, is er geen probleem (maar dat is meer iets voor in Amerika). Fietsen achterop kan natuurlijk wel. Handig voor toertjes, boodschappen of musea, al moet je dan wel dicht bij een stad gaan staan.
Terug naar boven
1
Hallo, 👌
kan ik u helpen?
Powered by